Mijn nichtje is vorige week getrouwd, het was een prachtige dag en de ceremonie was goed geregeld. Humor en tranentrekkers wisselde elkaar af en ze zagen er beide prachtig uit! Natuurlijk volgde na een overheerlijke maaltijd het huwelijksfeest. Een huwelijksfeest is natuurlijk niet zomaar wat, het sluit aan op de prachtige dag. De trouwdag is de dag waar de meeste van ons al vanaf klein meisje of jongetje dingen over te horen krijgt. Maar als het zover is, hoe organiseer je dit dan?
Aansluiting van huwelijksdag op huwelijksfeest
Om het huwelijksfeest in sfeer te beginnen, kiezen de meeste stellen voor een unieke openingsdans. Meestal heeft een bruidspaar een ‘eigen’ liedje, wat natuurlijk uitermate geschikt is als openingsnummer op het trouwfeest. Lijkt het je nou niks om een openingsdans te doen? Dan doe je dit lekker niet, het is immers jouw feestje! Je kunt ook de quikstep uitvoeren door samen op een step naar binnen te steppen en zo je feest in gang te zetten, dat deed een vriendin van mij. Haar man houdt niet van dansen. Een DJ of band kan de sfeer tijdens jouw huwelijksfeest bepalen. Communiceer dus goed hoe jij wil dat jouw feest eruit komt te zien! Maar zoals dit weekend ook bleek, een goede bespreking van de tijd en het gebruiken van verschillende ruimtes is heel erg belangrijk.
Locatie en muziek
De locatie is natuurlijk erg belangrijk. Je kunt kiezen voor een plek die voor jullie speciaal of of die je er simpelweg gewoon mooi uit vindt zien. Ik raad je aan van tevoren te bedenken hoeveel gasten je wil uitnodigen. De ruimte moet natuurlijk wel groot genoeg zijn voor al je gasten. Kies je voor een kleine zaal dan zal de bruiloft wat intiemer zijn en gezellig en knus ogen. In een grote zaal kun je een groot en uitgebreid feest geven. De dansvloer is een belangrijk element van een huwelijksfeest. Zet hier niet teveel stoelen en tafels neer, zodat er genoeg ruimte is om te dansen. Goede muziek is onmisbaar op een prachtig feest. Het hebben van een live-band is leuk maar kan tussentijds wel voor stiltes zorgen als de bandleden pauze houden. Bepaal van tevoren een budget zodat je achteraf niet voor verrassingen komt te staan.
Verschillende ruimtes
Het is vervelend als het diner uitloopt en daarmee ook de opbouw van de apparatuur, waardoor de DJ of de band nog niet klaar is op het afgesproken tijdstip. Laat de DJ zijn apparatuur door een achteringang naar binnenbrengen zodat hij niet met apparatuur tussen de gasten door hoeft die lekker aan het diner zitten. Kies er dus voor om te eten en te feesten in andere ruimtes als je onder het eten niet gestoord wilt worden door opbouwende en testende band of DJ… Rustig eten zit er dan namelijk niet meer in.
Neem de tijd en plan ruim van te voren
Begin ruim van tevoren met het plannen van je feest om er zeker van te zijn dat we al jouw persoonlijke wensen kunnen realiseren. Er zijn meerdere organisaties die de hapjes en het drinken voor jouw bruiloft kunnen cateren. Je kunt van tevoren afspraken maken over hoeveel gangen je wil serveren en of er bijvoorbeeld opties moeten zijn voor vegetariërs of veganisten. De bruidstaart is natuurlijk ook een iconisch moment tijdens een bruiloft. Er zijn meerdere bakkers die een bruidstaart voor je kunnen maken. Je kunt dan aangeven hoeveel personen er van de taart moeten eten en hoe je wil dat de taart eruit komt te zien. Je gaat natuurlijk van te voren wel alvast even een hapje proeven van een proeftaartje! Natuurlijk is er nog veel meer te regelen met zo’n huwelijk, neem daarom een weddingplanner in de hand of geef deze taak af aan een vriend of vriendin die goed is in regelen en plannen.